Skip to main content

Aku Kembali

Kawasan Yang Telah Di Tebang

Kat Belakang Tu Ikit LAGi JE X Clear

Salah Satu Harta Yang Memudahkan Aku Wat Kerja...Hehe

Assalamualaikum...ape kabo sume??skunk aku kembali edit bolg ni...mcm da lame je aku aku x edit blog ni padahal baru 3 minggu je...tp dalam tiga minggu ni la aku wat mcm kat kebun aku 2...hasilnye leh tahn jgk la cz wak2 2 cuti skul kan jadi leh la dok pulun wat pagi petang kat kebun 2..walaupun minggu ke 2 cuti skul aku x p kebun 4 hr cz p terenggau p wat kajian luar geografi but aku berpuas hati tengok hasil yang aku wat selama cuti 2 la...

Cuti skul 2 yang 1st week 2 dalam 2 tiga hari kau pun tebang poko2 kat kat kebun gune parang..fuhhh!! mampos kalo aku gune parang nak tebang sume pokok 2...jadi lepas pada 2 aku amik keputusan p beli gergaji rantai...alhamdulillah dengan adenye bende 2 lega la ikit..xla sepenat gune parang..n alhamdulillah jgk skunk dengn hasil usaha aku pokok2 kat citu bleh kate 80% da setel aku tebang..but yang 20% 2 xleh nak tebang rasenye xtau leh ke x leh lagi nak wat cz sebelah tanah aku ni tuan tanah die ade wat pagar jd xleh la nak tebang terus...kne la slow2 n mintak tolong ngan kekawan aku..

Wat mase skunk skul da mule balik..aku rase myb aku akan sibuk gle cz tarikh exam pn da makin dekat..but aku x la tinggai gitu je kebun aku 2..kot nak angat2 taik ayam je..jd dalam seminggu 2 ade la 3 4 hari aku akan pn kebun 2...lagi pun lepas ni aku nak bakar plak segala kayu2 yang aku da tebang 2..da kering sng la bako n lagi skunk ni mcm paneh je arinya..jadi mmg sesuai pn bakar..hmm aku rase takat ni je la cte aku..nnt aku story lagi cte aku ni ek...sayonara..."PENTERNAKAN ADALAH PERNIAGAAN"


Comments

Popular posts from this blog

Penggunaan EM Satu Pilihan Untuk Ternakan

Assalamualaikum, sudah jarang post berkaitan ternakan semenjang dua menjak ni disebabkan sibuk dengan tugas lain. Ok, sekerang kita cerita tentang EM yang mana ini penting bagi sesiapa terutama penternak baru yang membina kandang berhampiran dengan rumah. Banyak lagi kegunaan dalam dunia penternakan. Sebelum kita cerita kelebihan EM, elok kita tahu definisi EM. APA ITU EM EM ini adalah singkatan bagi Efektif Microorganisma. EM terbentuk daripada kombinasi mikroorganisma yang berguna yang mana banyak terdapat dalam alam semulajadi. Kombinasi ini mambantu meningkatkan daya ketahanan semulajadi pada tanah, tanaman atau tumbuhan, manusia dan ternakan atau haiwan. Justeru itu, penggunaan EM ini dapatlah dikatakan membantu meningkatkan kualiti dan kesuburan tanah dan seterusnya membantu pertumbuhan dan kualiti tanaman. Sebenarnya penggunaan EM ini telah digunakan meluas di negara-negara asing khususnya di Jepun, Europe dan Amerika sejak penemuannya oleh Prof. Teruo Higa dari

6 Panduan Penting Penanaman Napier Secara Perdu

Assalamualaikum, topik hari ini adalah berkaitan rumput napier. Pelbagai-bagai jenis napier yang kita dengar seperti Napier Taiwan, India, Dwarf (pandan), Zanzibar (Susu) dan lain-lain. Walaubagaimana pun, bagi yang baru menceburi bidang penternakan pastinya agak blur dalam kaedah penanaman rumput terutama rumput napier. Bagi yang berskala besar pula biasanya mempunyai masalah ketika menuai rumput disebabkan benih mati ketika dituai menggunakan jentera. Justeru itu, pengenalan tanaman rumput napier menggunakan kaedah perdu diperkenalkan. Berikut merupakan beberapa aspek atau panduan asas dalam penenaman rumput napier iaitu Napier Zanzibar secara perdu. 1. JARAK Jarak yang ideal di antara satu lubang dengan lubang 10 kaki x 10 kaki. Dengan jarak ini adalah akan memudahkan jentera ketika musim penuaian. Kebiasaanya satu ekar akan memperolehi sekitar 400 perdu. Namun ia turut bergantung pada bentuk muka bumi. 2. DIAMETER Diameter setiap perdu adalah 3 kaki persegi. I

Kambing Boer Pengganti Tongkat Ali?

Lelaki yang mengharapkan Tongkat Ali bagi memberikan `tenaga tambahan' kini boleh mencuba daging kambing Boer yang diternak di beberapa tempat di negara ini bagi mendapatkan tenaga yang sama. Pengerusi Jawatankuasa Pertanian dan Industri Asas Tani Pulau Pinang, Datuk Azhar Ibrahim, berkata keupayaan kambing jantan Boer mengawan dengan kira-kira 50 ekor kambing betina pada musim mengawan (kira-kira dua bulan) seharusnya menyebabkan dagingnya mampu menawarkan `khasiat' kepada mereka yang memakannya. Tambahan pula katanya, akar Tongkat Ali semakin pupus berikutan permintaan yang meningkat, sedangkan kambing Boer boleh membiak. "Saya tak faham kenapa ada di antara kita yang kata tak boleh makan kambing kerana takut pening kepala. Tapi, bila berada di Makkah, kita boleh hentam (makan) kambing setiap sehari selama sebulan." - Datuk Azhar Ibrahim "Ada juga orang kita yang sanggup beli biawak pasir (dhab) dari negara Arab, semata-mata bagi menambahkan tenaga. Saya fikir