Skip to main content

MAHA 2008

Selamat DatangJom P Ronda-ronda Ngan Trum Mcm ni Pun Syok Jugak
Laman Ternakan
Mesin Chopper di Booth Lazuli Sdn Bhd

Assalamualaikum..rsnye br je aku update blog aku ni..tp kali ni aku nak update lagi coz ade perkembangan terbaru aku nak cite iaitu Maha 2008..Sume gambar yg dalam blog ni aku yang tangkap sendiri...Maknenya aku dah p Maha 2008 ari 2..Mmg syok gle aku p..Dalam perjalanan mcm2 aku tempoh..Meh aku kongsi story ngn korang sume..
Start cuti skul ari 2,pada 16 Ogos 2008..kire2 kol 8 aku bertolak dari rumah...aku p ngn sorg je mmb aku naik kancil..aku g awai bukan apenye nak sampai sane jauh tu..maklum la umah aku dekat utara perak nk gerak p serdang..mau2 4 jam..Dah bertolak awai dah ok r..smp Kuala Kangsar masuk highway terus r p sane..Tapi yang kantoinye msuk highway ade story lawak r..aku ngn mmb aku sampai la hentian R&R Tapah..kat ctu kire p breakfeast r..lepas 2 nk gerak dah r p la isi minyak dlu..lepas isi minyak nk gerak..start2 kete x idup..Hah!! kantoi siot..perjalanan masih jauh kete lak x mau idup...aduh....................yang org2 kat shell 2 usya pelik r..aku ni dah segan gle dah...2 nasib xmau idup kat shell kene xmau idup kat tepi2 highway x ke lagi naya.,huhuhu..then mmb aku mintak la pekerja shell tlg tolakkan..alhamdulillah mau idup...kire bersyukur la pada tuhan n aku pn teruskan perjalan..
Sebenonya aku x penah drive kete p kl..ni kire 1st time r..aku nak p serdang pn xtau sebenonya..just guna map je..tu pn xjpe jgk...pening2...last2 aku amik keputusan call tuan Azli AgroGemilang ty die jalan yng betul nak ke Maha..aahamdulillah dgn panduan yang dia berikan aku berjaya smp ke Maha jam 1 tengah hari..waktu 2 mmg syok la dah smp..kire cam aku dah berjaya r drive ke Maha n kire 1st aku p Maha...
Ni aku nk story lak waktu kat Maha...sampai dah kol 1 tapi rs nak p melawat semuenye tp xsempat coz aku ade temujanji ngn tuan Azli..Elok dah smp nak nak r naik Trum..alih2 nak naik kene halau...hahahaha..sbb xde tiket..hehehe..aku pn satu p naik kat c2 xusya dah..pakai serbu je...hehehe..then p la maik tiket..mmg besar la tapaknya coz naik Trum pn rs lame..tp yg xsyoknye sistem Trum 2 dah cantik tp masih lemah cz bile Trum smp sume pakat berebut nak naik..kalo wat lorong untuk beratur kan bgs..bkn ape cian r kat ibu2 yang bwk ank kecil dan org tua..harap2 Maha akan dtg sistem Trum akan lebih baik..
Aku p Maha sempat p satu laman jek iaitu laman ternakn..2 pn xpuas lagi...aku dok laman 2 2 jam lebih smp kol lebih..tol2 xpuas cz rs byk lagi aku nak tau..laman lain pn aku xsempat p cz aku keja mase..elok aku kene pe dua hari br puas kot...tapi kire ik le cz aku target mmg nak p laman ternakan je..2 plg pntg,yg lain xpe lah..kat laman 2 paham je la ek..pelbagai jenis kambing n lembu ade...kambing yang x penah aku tgk pn aku dapat tgk tp akau tau el kambing 2 cz aku dah byk bc mengenai jns kambing ni..
Kat cne gak aku sempat daftar PPKM..then aku p booth Teguh Ternak Sdn Bhd..kat ctu aku diberi penerangan detail oleh En. Idris..Fuhh!!!...mmg puas hati la ngn penerangannya..nnt hajat aku nak p melawat Farm die cz die ade la jemput aku..nasihat die kat aku jgk sblm nk jon industri kambing ni p melawat berpuluh2 farm yg besar atau pn kecik untuk ambil pengalan org..2 la nasihat org ame...mmg berguna...kat farm die gak de kursus yang dianjurkan,nnt leh la kau nak join rasenye...xpe2 kalo aku join kursus 2 nnt aku masukkan gambar2nye yea..kat Maha pn aku de p booth lain tp just tgk je mcm booth Lazuli tp x la de penerangan detail..
Then aku p jalan blah area pastura plak..p melawat booth Casserose..kat ctu aku jpe En. Othman..kat cgu aku dok lame jgk cz die bg penerangn detail..sebelum ni aku just tgk perisian pc ttg kambing ni dalam blog die je,tp ble jpe die..die bg penerangan detail mmg respect sofware yg die wat 2..kalo sume penternak gune sofware 2 mesti sistematik pengurusan ladang..aku saje2 ty arge kat die...nak tau bape..??just rm2 ribu je...huhuhu..tp bgs aku rase ngn harge 2 cz sistem keselamatan die mmg xdiragui langsung..jd pada korg nak beli p jpe die...
Lepas dah p mcm2 booth dah pn kol 4 lebih..kot mane pn aku terpaksa gerak cz aku ade pan lain walaupn kau xpuas lagi rasenya..tapi xpe la nnt Maha akan dtg aku p lagi..2 je la aku leh story ttg Maha wktu aku g..Nnt aku ade satu lagi story menarik akau nak kongsi ngn korang..tunggu yea..K la.sayonara-"Majulah Kambing Untuk Negara"





Comments

Popular posts from this blog

Penggunaan EM Satu Pilihan Untuk Ternakan

Assalamualaikum, sudah jarang post berkaitan ternakan semenjang dua menjak ni disebabkan sibuk dengan tugas lain. Ok, sekerang kita cerita tentang EM yang mana ini penting bagi sesiapa terutama penternak baru yang membina kandang berhampiran dengan rumah. Banyak lagi kegunaan dalam dunia penternakan. Sebelum kita cerita kelebihan EM, elok kita tahu definisi EM. APA ITU EM EM ini adalah singkatan bagi Efektif Microorganisma. EM terbentuk daripada kombinasi mikroorganisma yang berguna yang mana banyak terdapat dalam alam semulajadi. Kombinasi ini mambantu meningkatkan daya ketahanan semulajadi pada tanah, tanaman atau tumbuhan, manusia dan ternakan atau haiwan. Justeru itu, penggunaan EM ini dapatlah dikatakan membantu meningkatkan kualiti dan kesuburan tanah dan seterusnya membantu pertumbuhan dan kualiti tanaman. Sebenarnya penggunaan EM ini telah digunakan meluas di negara-negara asing khususnya di Jepun, Europe dan Amerika sejak penemuannya oleh Prof. Teruo Higa dari

6 Panduan Penting Penanaman Napier Secara Perdu

Assalamualaikum, topik hari ini adalah berkaitan rumput napier. Pelbagai-bagai jenis napier yang kita dengar seperti Napier Taiwan, India, Dwarf (pandan), Zanzibar (Susu) dan lain-lain. Walaubagaimana pun, bagi yang baru menceburi bidang penternakan pastinya agak blur dalam kaedah penanaman rumput terutama rumput napier. Bagi yang berskala besar pula biasanya mempunyai masalah ketika menuai rumput disebabkan benih mati ketika dituai menggunakan jentera. Justeru itu, pengenalan tanaman rumput napier menggunakan kaedah perdu diperkenalkan. Berikut merupakan beberapa aspek atau panduan asas dalam penenaman rumput napier iaitu Napier Zanzibar secara perdu. 1. JARAK Jarak yang ideal di antara satu lubang dengan lubang 10 kaki x 10 kaki. Dengan jarak ini adalah akan memudahkan jentera ketika musim penuaian. Kebiasaanya satu ekar akan memperolehi sekitar 400 perdu. Namun ia turut bergantung pada bentuk muka bumi. 2. DIAMETER Diameter setiap perdu adalah 3 kaki persegi. I

Kambing Boer Pengganti Tongkat Ali?

Lelaki yang mengharapkan Tongkat Ali bagi memberikan `tenaga tambahan' kini boleh mencuba daging kambing Boer yang diternak di beberapa tempat di negara ini bagi mendapatkan tenaga yang sama. Pengerusi Jawatankuasa Pertanian dan Industri Asas Tani Pulau Pinang, Datuk Azhar Ibrahim, berkata keupayaan kambing jantan Boer mengawan dengan kira-kira 50 ekor kambing betina pada musim mengawan (kira-kira dua bulan) seharusnya menyebabkan dagingnya mampu menawarkan `khasiat' kepada mereka yang memakannya. Tambahan pula katanya, akar Tongkat Ali semakin pupus berikutan permintaan yang meningkat, sedangkan kambing Boer boleh membiak. "Saya tak faham kenapa ada di antara kita yang kata tak boleh makan kambing kerana takut pening kepala. Tapi, bila berada di Makkah, kita boleh hentam (makan) kambing setiap sehari selama sebulan." - Datuk Azhar Ibrahim "Ada juga orang kita yang sanggup beli biawak pasir (dhab) dari negara Arab, semata-mata bagi menambahkan tenaga. Saya fikir