Skip to main content

Kunjungan Ke Mini MAHA 'Sabah 2010'



Assalamualaikum kepada para pembaca blog saya .. sekian lama menyepi bukan tanda menghilangkan diri tetapi ada tugas yang penting perlu saya laksanakan yang untuk menentukan kehidupan saya pada masa akan datang ..

Sempena cuti semester, pulang lah saya ke kampung halaman dari kepulauan Borneo yang indah bila kita selalu menerokainya di sebabkan banyak khazanah alam yang masih belum di terokai .. Kali ini saya ingin berkongsi cerita dan pandangan saya terhadap kunjungan saya ke Mini MAHA yang diadakan di Padang Merdeka Kota Kinabalu Sabah.

Walaupun jadual saya padat ketika belajar di sebabkan banyak kajian lapangan dan lain-lain tugasan yang terpaksa di laksankan tetapi minat yang mendalam terhadap sektor penternakan iaitu Kambing Boer membuatkan saya mencuri sedikit masa untuk berkunjung ke pameran tersebut.

Tentunya para pembaca terutama sesiapa yang minat mengenai sektor pertanian ini mengetahui apa itu MAHA (Malaysia Agriculure, Horticulture and Agrotourism) atau dalam Bahasa Melayu nya Pameran Pertanian, Hortikultur dan Agro Pelancongan Malaysia. Acara tersebut telah diadakan selama 4 hari iaitu pada 26 – 28 Mac 2010.

Ruang Pameran/Produk

Dalam pameran tersebut terbahagi kepada dua jenis yang saya boleh kelaskan iaitu Pameran dan Produk Pertanian. Bagi produk pertanian, saya lihat terdapatnya kejayaan dalam penganjurannya di mana dapat menarik minat peniaga-peniaga yang mempromosikan produk mereka tetapi pilu bagi saya melihat bahagian sudut pameran di mana tidak diisi oleh sektor swaswta di mana hanya sektor kerajaan sahaja menyertai pameran tersebut seperti Jabatan Vetarianar Negeri Sabah, Jabatan Pertanian dan Lembaga Kemajuan Ikan Malayisa (LKIM) dan di sokong oleh agensi-agensi lain saperti MARDI, AGRO Bank, Tekun Nasional dan lain – lain lagi. Disebabkan tiada sektor swasta yang terlibat dalam pameran tesebut menyebabkan kurangnya seri tidak seperti di Serdang ketika kunjungan saya ke MAHA 2008.

Setahu saya terdapat juga pengusaha-pengusaha penternakan di Sabah tetapi dimanakah mereka berada. Walaupun perasaan saya hampa tetapi terubat juga terlihat telatak kambing-kambing Boer yang terdapat di situ. Ketika di situ juga, sempat jugalah saya bertanya kepada pegawai Vet mengenai pasaran kambing di sabah samada mempunyai market ke tidak. Maklum balas pegawai tersebut adalah positif

Pasaran kambing di Sabah adalah positif dan bertambah hangat disebabkan rakyat Brunei menyukai daging kambing menyebabkan permintaan kambing selalu meningkat di negeri ini - Pegawai Veterinar.

Ia juga disebabkan faktor geografi atau bentuk muka bumi Sabah di mana negeri Sabah bersebelahan Negara Brunei yang memudahkan rakyat Brunei mendapatkan pembekal dari ladang-ladang yang berada di negeri Sabah.

Pengunjung

Ketika mula saya tiba di tapak pameran sungguh gembira melihat kehadiran para pengunjung yang hadir menyaksikan Mini Maha yang jarang sekali diadakan. Tetapi dari mata kaca saya hanya pengunjung dewasa dan ke atas yang banyak membanjiri pemeran tersebut dan kurangnya golongan remaja yang hadir di situ. Ini menunjukkan minat golongan remaja terhadap sektor pertanian adalah kuranag walaupun adalah sesetengah sekolah menawarkan subjek sains pertanian tetapi belum cukup menambahkan minat remaja terhadap sektor ini.

Sekian,Wassalam.

Lensa kamera saya sempat juga merakamkan beberapa panorama Mini MAHA Sabah 2010.. Saksikanlah.....



Comments

Popular posts from this blog

Penggunaan EM Satu Pilihan Untuk Ternakan

Assalamualaikum, sudah jarang post berkaitan ternakan semenjang dua menjak ni disebabkan sibuk dengan tugas lain. Ok, sekerang kita cerita tentang EM yang mana ini penting bagi sesiapa terutama penternak baru yang membina kandang berhampiran dengan rumah. Banyak lagi kegunaan dalam dunia penternakan. Sebelum kita cerita kelebihan EM, elok kita tahu definisi EM. APA ITU EM EM ini adalah singkatan bagi Efektif Microorganisma. EM terbentuk daripada kombinasi mikroorganisma yang berguna yang mana banyak terdapat dalam alam semulajadi. Kombinasi ini mambantu meningkatkan daya ketahanan semulajadi pada tanah, tanaman atau tumbuhan, manusia dan ternakan atau haiwan. Justeru itu, penggunaan EM ini dapatlah dikatakan membantu meningkatkan kualiti dan kesuburan tanah dan seterusnya membantu pertumbuhan dan kualiti tanaman. Sebenarnya penggunaan EM ini telah digunakan meluas di negara-negara asing khususnya di Jepun, Europe dan Amerika sejak penemuannya oleh Prof. Teruo Higa dari

6 Panduan Penting Penanaman Napier Secara Perdu

Assalamualaikum, topik hari ini adalah berkaitan rumput napier. Pelbagai-bagai jenis napier yang kita dengar seperti Napier Taiwan, India, Dwarf (pandan), Zanzibar (Susu) dan lain-lain. Walaubagaimana pun, bagi yang baru menceburi bidang penternakan pastinya agak blur dalam kaedah penanaman rumput terutama rumput napier. Bagi yang berskala besar pula biasanya mempunyai masalah ketika menuai rumput disebabkan benih mati ketika dituai menggunakan jentera. Justeru itu, pengenalan tanaman rumput napier menggunakan kaedah perdu diperkenalkan. Berikut merupakan beberapa aspek atau panduan asas dalam penenaman rumput napier iaitu Napier Zanzibar secara perdu. 1. JARAK Jarak yang ideal di antara satu lubang dengan lubang 10 kaki x 10 kaki. Dengan jarak ini adalah akan memudahkan jentera ketika musim penuaian. Kebiasaanya satu ekar akan memperolehi sekitar 400 perdu. Namun ia turut bergantung pada bentuk muka bumi. 2. DIAMETER Diameter setiap perdu adalah 3 kaki persegi. I

Kambing Boer Pengganti Tongkat Ali?

Lelaki yang mengharapkan Tongkat Ali bagi memberikan `tenaga tambahan' kini boleh mencuba daging kambing Boer yang diternak di beberapa tempat di negara ini bagi mendapatkan tenaga yang sama. Pengerusi Jawatankuasa Pertanian dan Industri Asas Tani Pulau Pinang, Datuk Azhar Ibrahim, berkata keupayaan kambing jantan Boer mengawan dengan kira-kira 50 ekor kambing betina pada musim mengawan (kira-kira dua bulan) seharusnya menyebabkan dagingnya mampu menawarkan `khasiat' kepada mereka yang memakannya. Tambahan pula katanya, akar Tongkat Ali semakin pupus berikutan permintaan yang meningkat, sedangkan kambing Boer boleh membiak. "Saya tak faham kenapa ada di antara kita yang kata tak boleh makan kambing kerana takut pening kepala. Tapi, bila berada di Makkah, kita boleh hentam (makan) kambing setiap sehari selama sebulan." - Datuk Azhar Ibrahim "Ada juga orang kita yang sanggup beli biawak pasir (dhab) dari negara Arab, semata-mata bagi menambahkan tenaga. Saya fikir